Wat is linkbuilding? Lees hier meer over de beginnershandleiding voor linkbuilding. Wat is linkbuilding in SEO? Binnen SEO speelt linkbuilding een belangrijke rol bij het genereren van organisch verkeer via zoekmachines, vooral in concurrerende sectoren. In combinatie met sterke technische SEO-fundamenten, geweldige on-page SEO, uitstekende inhoud en een goede gebruikerservaring, kan linkbuilding super effectief zijn in het genereren van meer organisch verkeer.
Vandaag de dag is de behoefte aan kwaliteit, relevantie en authenticiteit nog nooit zo belangrijk geweest. Hoewel spammy linkbuilding-technieken van lage kwaliteit kunnen werken, mogen ze geen rol spelen in een strategie voor een organisatie die bouwt aan organisch zoeksucces op de lange termijn.
Ongetwijfeld is linkbuilding tegenwoordig meer verwant aan geweldige marketing, en de organisaties die dit begrijpen, zijn meestal degenen die op de lange termijn winnen. Maar dat betekent niet dat er geen technisch aspect is aan het bouwen van links of dat alle technieken rond uw product moeten draaien. We zullen zien dat er nog veel meer aan de hand is dan dit, en veel meer te begrijpen dan ooit tevoren.
Dit artikel ” Wat is linkbuilding?” is bedoeld om u snel en in de goede richting op weg te helpen. Er komt veel bij kijken, maar we hebben alles opgedeeld in gemakkelijk te verteren hoofdstukken en hebben onderweg veel voorbeelden toegevoegd.
We hopen dat je geniet van de beginnershandleiding voor linkbuilding!
Wat is linkbuilding? Kort uitgelegd
Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar die van u. Een hyperlink (meestal gewoon een link genoemd) is een manier waarop gebruikers tussen pagina’s op internet kunnen navigeren. Zoekmachines gebruiken links om het web te doorzoeken. Ze crawlen de links tussen de afzonderlijke pagina’s op uw website en ze crawlen de links tussen hele websites.
Contacteer ons
Waarom linkbuilding uitbesteden? Waarom meer leren over Wat is linkbuilding? Het bespaart je veel, veel tijd.
Contacteer ons voor meer info +32 495/21 45 83 of mail: info@seobureau.be
Wij bieden linkbuilding aan betaalbare prijzen.
Niet alle links zijn bewust gebouwd door SEO’s of marketeers.
Velen van hen zullen om verschillende redenen worden gemaakt, zoals een journalist die een nieuwsbericht behandelt en naar een bron linkt, of een blogger die zo dol is op hun nieuwe koffiezetapparaat dat ze linken naar de winkelier die het aan hen heeft verkocht.
Het verwerven van links waar u niet om heeft gevraagd, is het nirvana van SEO. Het is altijd iets waar je op de lange termijn naar moet streven en naar moet bouwen. U doet dit door uw best te doen om uw website linkwaardig te maken, of dat nu is via een geweldig product of aspect van uw service, of door geweldige inhoud te produceren waarnaar wordt verwezen door andere websites.
Naast deze langetermijnaanpak, kunt u ook gebruikmaken van een reeks technieken voor het bouwen van links waarmee u uw autoriteit kunt opbouwen en uw kansen op een goede positie kunt vergroten en verkeer kunt genereren via organische zoekresultaten.
De anatomie van een hyperlink
Om het belang van linkbuilding te begrijpen, is het belangrijk om eerst de basis te begrijpen van hoe een link wordt gemaakt, hoe de zoekmachines links zien en wat ze ervan kunnen interpreteren.
Elk deel van een link uitgesplitst en gelabeld. Komt overeen met de genummerde lijst hieronder.
Begin van link-tag: Een ankertag genoemd (vandaar de “a”), dit opent de link-tag en vertelt browsers en zoekmachines dat er een link naar iets anders gaat volgen.
Linkverwijzingslocatie: de “href” staat voor “hyperlinkverwijzing” en de tekst tussen de aanhalingstekens geeft de URL aan waarnaar de link verwijst. Dit hoeft niet altijd een webpagina te zijn; het kan het adres zijn van een afbeelding of een te downloaden bestand. Af en toe zie je iets anders dan een URL, beginnend met een #-teken. Deze links brengen u naar een specifiek gedeelte van de URL.
Zichtbare/ankertekst van link: dit is het kleine stukje tekst dat gebruikers op de pagina zien en waarop ze moeten klikken als ze de link willen openen. De tekst is meestal op de een of andere manier opgemaakt om hem te laten opvallen tussen de tekst eromheen, vaak met een blauwe kleur en/of onderstreping, waarmee aan gebruikers wordt aangegeven dat het een klikbare link is.
Sluiting van de link-tag: Dit signaleert het einde van de link-tag aan de zoekmachines.
Wat links betekenen voor zoekmachines
Er zijn twee fundamentele manieren waarop de zoekmachines links gebruiken:
Om nieuwe webpagina’s te ontdekken, die ze vervolgens in hun zoekresultaten kunnen gebruiken
Om te helpen bepalen hoe goed een pagina moet scoren in hun resultaten
Zodra zoekmachines pagina’s op internet hebben gecrawld, kunnen ze de inhoud van die pagina’s extraheren en aan hun indexen toevoegen. Op deze manier kunnen ze beslissen of ze van mening zijn dat een pagina van voldoende kwaliteit is om goed te worden gerangschikt voor relevante zoekwoorden (Google heeft een korte video gemaakt om dat proces uit te leggen.) Wanneer ze dit beslissen, kijken de zoekmachines niet alleen naar de inhoud van de pagina — ze kijken ook naar het aantal links die vanaf externe websites naar die pagina verwijzen, en naar de kwaliteit van die externe websites. Over het algemeen geldt dat hoe meer websites van hoge kwaliteit naar u linken, hoe groter de kans dat u goed scoort in de zoekresultaten.
Dankzij links als rankingfactor kon Google eind jaren negentig de markt voor zoekmachines gaan domineren. Een van de oprichters van Google, Larry Page, vond PageRank uit , waarmee Google de kwaliteit van een pagina meet, mede op basis van het aantal links dat ernaar verwijst. Deze statistiek werd vervolgens gebruikt als onderdeel van het algemene rangschikkingsalgoritme en werd een sterk signaal omdat het een zeer goede manier was om de kwaliteit van een pagina te bepalen. Door dit in hun algoritme op te nemen, bleek Google in staat te zijn om veel nuttigere en relevantere zoekresultaten te bieden dan hun concurrenten op dat moment.
Het was zo effectief omdat het gebaseerd was op het idee dat een link kan worden gezien als een blijk van vertrouwen over een pagina, dat wil zeggen dat het geen links zou krijgen als het dat niet verdiende. De theorie is dat wanneer iemand naar een andere website linkt, ze in feite zeggen dat het een goede bron is. Anders zouden ze er niet naar linken, net zoals je een vriend niet naar een slecht restaurant zou sturen.
SEO’s ontdekten echter al snel hoe ze PageRank en zoekresultaten voor gekozen zoekwoorden konden manipuleren. Op dat moment was Google veel geavanceerder dan de meeste zoekmachines, maar stond het nog steeds open voor manipulatie omdat het niet erg goed was in het onderscheiden van een link van hoge kwaliteit en een link van lage kwaliteit.
Google begon actief manieren te vinden om websites te ontdekken die zoekresultaten manipuleerden door links van lage kwaliteit te bouwen, en begon met het uitrollen van regelmatige updates die specifiek gericht waren op het uitfilteren van websites die het niet verdienden om te ranken vanwege slechte links.
Dit heeft er ook toe geleid dat Google een aantal linkbuilding-technieken die voorheen goed werkten begon af te schaffen; bijvoorbeeld het indienen van uw website bij webdirectories en in ruil daarvoor een link krijgen. Dit was een techniek die Google op een gegeven moment daadwerkelijk aanraadde, maar het werd misbruikt en te veel gebruikt door SEO’s, dus Google stopte met het doorgeven van zoveel waarde van dat soort link.
In de loop der jaren heeft Google actief de ranglijst bestraft van websites die een dergelijk overmatig gebruik van deze technieken hebben geprobeerd – vaak over-optimalisatie genoemd – in hun linkbuilding. Dit heeft in 2012 een versnelling hoger gezet met de eerste van vele updates, die bekend werd als Penguin . Deze updates waren gericht op specifieke technieken voor linkbuilding en veranderden linkbuilding voor altijd. Vanaf dit punt kunnen technieken voor het bouwen van links van lage kwaliteit niet alleen tijdverspilling zijn, maar ze kunnen ook het vermogen van een website om goed te scoren in de organische zoekresultaten ernstig schaden. Daarom raden we aan de richtlijnen voor webmasters van Google te begrijpen en strategieën te ontwikkelen die hier niet in strijd zijn.
We kennen niet het volledige algoritme dat Google gebruikt om de zoekresultaten te bepalen – dat is de ‘geheime saus’ van het bedrijf. Ondanks dat feit hebben de algemene consensus onder de SEO-gemeenschap en recente onderzoeken aangetoond dat links nog steeds een grote rol spelen in dat algoritme.
Het is algemeen aanvaard dat, als alle andere factoren gelijk zijn, het volume en de kwaliteit van links die naar een pagina verwijzen, het verschil kunnen maken tussen rankings.
Voor nu is er echter weinig twijfel dat als je links van hoge kwaliteit naar je website krijgt, dit je zal helpen om beter te ranken en meer verkeer te krijgen (we zullen meer praten over wat een link van “goede kwaliteit” maakt in hoofdstuk 1 ). We hebben het al een paar keer gehad over ‘hoge kwaliteit’, en daar is een goede reden voor: de focus op kwaliteit neemt toe naarmate Google steeds geavanceerder wordt in het filteren van links van lage kwaliteit. Dit heeft directe gevolgen voor SEO’s, omdat u ervoor moet zorgen dat de technieken voor het bouwen van links die u kiest zich primair op die kwaliteit richten.
Een afbeelding van Roger MozBot die voor een positief trending staafdiagram staat.
Hoe kan linkbuilding mijn bedrijf nog meer ten goede komen?
Linkbuilding is niet alleen gunstig omdat het kan bijdragen aan betere rankings en verkeer van organische zoekresultaten, maar het heeft ook een aantal andere voordelen die uw bedrijf ten goede kunnen komen.
Het is ook waar dat links op natuurlijke wijze ontstaan als gevolg van andere activiteiten waarbij het centrale doel misschien niet is om links te genereren. Als u bijvoorbeeld een nieuw product lanceert dat nog nooit eerder is gezien en echt revolutionair is, krijgt u als resultaat waarschijnlijk veel links naar uw website. Of als u een geweldig stuk inhoud maakt dat is ontworpen om de beste gids in uw branche te zijn (en dat is het ook!), Dan krijgt u waarschijnlijk links als resultaat.
Geen van deze activiteiten, het creëren van een geweldig product en het creëren van een geweldig stuk inhoud, zal zijn gedaan vanwege het voordeel van linkbuilding, maar links zijn een gevolg van de activiteit.
Daarom moeten we linkbuilding niet als een op zichzelf staande activiteit beschouwen, maar als iets dat verbinding maakt met andere delen van uw organisatie en waarvan het voordeel verder gaat dan de links zelf.
Beheers de kunst (en wetenschap) van linkbuilding
Sluit je aan bij Wat is linkbuilding en ontdek de kracht van off-site SEO je kan helpen je bezoekersaantallen te vergroten en de bekendheid van je merk op te bouwen.
Linkbuilding kan vaak gepaard gaan met het bereiken van andere relevante websites en blogs in uw branche. Dit bereik heeft vaak betrekking op de promotie van iets dat u zojuist hebt gemaakt, zoals een stuk inhoud of een infographic. Een gemeenschappelijk doel van outreach is om een link te krijgen, maar er komt veel meer bij kijken dan alleen dit: Outreach kan u helpen langdurige relaties op te bouwen met belangrijke beïnvloeders in uw branche, en deze relaties kunnen betekenen dat uw bedrijf hoog aangeschreven en vertrouwd wordt . Dit is op zich waardevol, zelfs als we linkbuilding even vergeten, want je creëert echte evangelisten en pleitbezorgers voor je bedrijf. In sommige gevallen kunt u relaties opbouwen met schrijvers of journalisten die uiteindelijk contact met u opnemen en om uw hulp vragen in plaats van andersom.
Verwijzingsverkeer verzenden
We hebben het gehad over de impact van links op je rankings, maar hoe zit het met de impact van links op verwijzingsverkeer? Een goede link van een drukbezochte website kan ook leiden tot meer bezoekers. Als het een relevante website is, is de kans groot dat het verkeer ook relevant is en kan leiden tot een toename van leads of verkopen.
In deze situatie gaat de waarde van een link niet alleen over SEO – het gaat over klanten. Als u links naar uw website kunt plaatsen voor mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat u doet, kunnen ze doorklikken. Natuurlijk krijgen ze misschien niet meteen hun creditcard en kopen ze niet meteen bij je, maar ze weten nu wie je bent en wat je doet.
Merkopbouw
Goede linkbuilding kan u helpen uw merk op te bouwen en u te vestigen als een autoriteit in uw niche. Er zijn enkele technieken voor het bouwen van links, zoals het maken van inhoud, waarmee mensen de expertise van uw bedrijf kunnen laten zien, en dit kan een grote bijdrage leveren aan het opbouwen van uw merk. Als u bijvoorbeeld een stuk inhoud maakt op basis van branchegegevens en deze publiceert, heeft u een kans om er bekend om te worden in uw branche. Wanneer u outreachend werkt en links naar de inhoud probeert te krijgen, toont u uw expertise en vraagt u andere mensen in uw branche om het woord te verspreiden en anderen hetzelfde te laten zien.
“Links vertegenwoordigen een blijk van vertrouwen van andere gezaghebbende merken en sites naar die van u.
Zoals elk bedrijf hebben we ups en downs gehad in organisch verkeer en hebben we ons werk en budget meerdere keren tegenover belanghebbenden moeten verdedigen. We zijn erin geslaagd uit de langetermijntrends, niet de quick wins.
Uiteindelijk heeft de visie die we bleven doorzetten, geresulteerd in een gemiddelde groei van het organische verkeer van 104% op jaarbasis over de afgelopen 5 jaar. Het is niet gebeurd van de ene op de andere dag, maar onze duurzame samenwerking blijft nieuwe hoogten bereiken.”
Meer informatie over Wat is linkbuilding precies? Linkbuilding is een methode om websites hoger in Google te krijgen in de praktijk niet eenvoudig als je het zelf moet doen. Een belangrijke opmerking over linkbuilding vs. link “verdienen” Of het belang van webpagina’s die het waard zijn om naar te linken.
Voordat je links bouwt, heb je iets van waarde nodig om links naar te bouwen. Vaak is dit de homepage van uw website. Vaker wel dan niet bouw je echter links naar gespecialiseerde bronnen zoals een blogpost, tool, onderzoeksstudie of afbeelding. Soms bestaan deze middelen al lang voordat u begint met uw campagne voor het opbouwen van links. Andere keren maakt u deze bronnen specifiek met als doel het bouwen van links in gedachten.
Dit introduceert de concepten van het verdienen van links en ‘het verdienen om te rangschikken’. Zoals we zullen bespreken, moeten alle linkbuilding-campagnes beginnen met iets dat de moeite waard is om naar te linken. Het is erg moeilijk om links te bouwen naar webpagina’s met een lage waarde, maar als je begint met iets echt waardevols dat mensen nuttig of waardevol vinden, is linkbuilding een veel gemakkelijkere onderneming. Om nog maar te zwijgen over het feit dat u op de lange termijn de kans vergroot dat u links krijgt waar u niet om heeft gevraagd.
Dus wat is linkbuilding? Kort gezegd is de betekenis van linkbuilding het actief vergaren van relevante links van andere websites naar jouw website.